donderdag 20 januari 2011

kunstenaar uitgelicht: nicolette klerk: constructed landscape010

Voor cascolab2010 is Klerk een samenwerking aangegaan met Waterschap Veluwe. 


Tijdens de opening en gedurende de tentoonstellingsperiode was  de eerste installatie te zien, bestaande uit: videoprojecties, technische tekeningen en schilderingen. De tweede installatie werd gepresenteerd tijdens de finissage op 9 januari.















Toelichting voor blog uit verslaglegging project Nicolette Klerk:

"Mijn uitgangspunt voor cascolab: het fotograferen van een innovatief (duurzaam) project dat inhoudelijk goed zou aansluiten bij voorgaand werk. Waterkrachtcentrale de Hezenberger stuw doet dat. Een compact project passend bij een compact Nederlands landschap. 

Voor het eerste deel van mijn presentatie [tekeningen van foto’s van de stuw gepresenteerd als lambrisering] besloot ik de foto’s van onderdelen van de buitenkant van de stuw te combineren met technische tekeningen en bouwplannen. Ik maak vaker gebruik van bouwtekeningen en plattegronden voor mijn werk.
















Een element dat mij vanaf het eerste moment intrigeerde was de vorm van een compact gebouwtje als casco omhulsel van de waterkrachtcentrale. De vorm had het uiterlijk van een icoon, maar viel weg door de kleur en later ook door de omheining.  Ik besloot de vorm te accentueren, hiervan een baken te maken in het landschap en tot identiteit van dit Waterschapproject te laten worden.






















Met het “vaststellen” van de identiteit van de Hezenberger stuw [de vorm van het casco omhulsel van de waterkrachtcentrale] werd de basis gelegd voor de start van een kunst/fotografie project en van een schetsvoorstel voor een nieuw bedrijfskledingstuk voor Waterschap Veluwe.


















Het afdrukken van deze opname en van een eerdere opname uit de openingspresentatie is mogelijk gemaakt door het digitale vaklab van Foto Kuipers in Apeldoorn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten